CDA ZOEKT RAADSLEDEN!

Ben of ken jij iemand die geschikt is als RAADSLID? Reageer en/of stuur door!

Wil je meedenken en meebeslissen over de toekomst van Alphen aan den Rijn?
Hoe we onze “dorpse stad” en omliggende dorpen, nog beter door kunnen geven aan de volgende generaties? Niet aan de zijlijn staan, maar werken aan de oplossing en daar verantwoordelijkheid voor nemen?

Niet polariseren, maar verbinden.

Geloof je in zij-aan-zijn aan de slag, tegenstellingen overbruggen, je inzetten voor veilig, betaalbaar en duurzaam samenleven, wonen, werken en recreëren?

Dan zijn wij op zoek naar jou!

Woensdag 16 maart 2022 zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen. Bij die verkiezingen gaat het om de toekomst van Alphen aan den Rijn. Wij zijn op zoek naar betrokken, enthousiaste, kandidaten die zich voor onze inwoners in de raad en commissies willen inzetten.

Het CDA is een brede volkspartij en daarom willen we een veelzijdige kandidatenlijst samenstellen die recht doet aan de verschillen in onze stad en dorpen.

Dus ben je jong, oud, man, vrouw, ondernemer, boer(in), vrijwilliger, werkzoekend, Christen, Moslim, Boeddhist of geloof je in iets of niets? Wil je je inzetten voor Alphen en pas je bij het CDA? Dan zijn wij op zoek naar jou!

Herken je jezelf in onderstaand profiel?

Je bent begaan met mensen en milieu, gelooft in een gezonde duurzame economie en dat prettig samenleven, samengaat met je verantwoordelijkheid nemen en elkaar aan durven  spreken. Je weet wat er leeft onder onze inwoners en weet wensen en zorgen te vertalen in concrete politieke ideeën en acties. Je gaat het debat niet uit de weg en weet mensen voor je te winnen en te inspireren. Dit doe je vanuit een realistische kijk op de samenleving en met een verbindende houding naar je teamgenoten binnen de fractie en naar andere politieke partijen en de diverse belangenorganisaties, verenigingen en instellingen.

Je hebt een hart voor Alphen aan den Rijn, onze mooie dorpen én het CDA-gedachtengoed: Solidariteit, Rentmeesterschap, Gespreide Verantwoordelijkheid en Publieke Gerechtigheid.

Solliciteer dan voor een plek op de CDA kandidatenlijst!

Stuur een email met daarin je motivatiebrief, je curriculum vitae en bij voorkeur een filmpje van maximaal één minuut waarin je jezelf voorstelt en aangeeft waarom jij je in wilt zetten voor de inwoners van Alphen aan den Rijn. Wil je meer informatie of je direct aanmelden, stuur dan een mailtje naar hermannkukler@gmail.com of bel met Helma van der Louw, tel.nr. 06-28454955. Aanmelden kan tot 15 juni a.s.

Ben je (nog) geen CDA-lid, maar heb je wel interesse, ook dan nodigen we je van harte uit om kennis te maken!  Als je behoefte hebt aan een gesprek hierover, neem dan contact met ons op. Wij denken graag met je mee.

Beschrijving taken en verantwoordelijkheden fractie en commissieleden

Taken
• CDA-standpunten actief uitdragen;
• De fractie vertegenwoordigen in Alphen ‘stad’ en onze dorpen;
• Het college van burgemeester en wethouders te controleren en Alphen besturen;
• De fractievergaderingen bijwonen;
• Woordvoerder zijn voor een beleidsportefeuille;
• Bijeenkomsten die vallen binnen de portefeuille bijwonen;
• Onderzoek doen naar initiatieven, thema’s en actualiteiten;
• Inzetten voor de verkiezingscampagne;
• Het initiatief nemen voor beleidsvoorstellen;
• Het gesprek aangaan met inwoners, bedrijven, organisaties, andere overheden over onderwerpen die vallen binnen de portefeuille.

Competenties
Je hebt de volgende competenties en/of je bent bereid deze (verder) te ontwikkelen:

• Je geniet van het vertegenwoordigen van onze inwoners, bedrijven en andere (vrijwilligers)organisaties en bent een netwerker;
• Je bent een teamspeler (zowel binnen de fractie als met andere fracties en organisaties), die dingen voor elkaar krijgt in relatie met anderen;
• Je hebt een politieke antenne en voelt aan welke onderwerpen belangrijk zijn in de gemeenteraad en besturing van Alphen aan den Rijn;
• Je kunt in relatief korte tijd complexe onderwerpen doorgronden;
• Je kunt die onderwerpen vertalen naar begrijpelijke taal en hebt goede debatvaardigheden;
• Je weet onze christendemocratische idealen te vertalen naar concrete politieke voorstellen;
• Je kunt jouw boodschap formuleren op een manier die een zo groot mogelijke groep inwoners, bedrijven en organisaties bereikt.
• Je durft risico te nemen en waar nodig ‘alleen’ te staan in de publiciteit (met altijd de partij achter je, maar geregeld de wind van voren) en houdt ervan om met publiciteit om te gaan.

Tijdsbesteding
• Flexibel beschikbaar buiten kantooruren ten behoeve van fractie- en raadsvergaderingen in de avonduren en minimaal 1x per 2 maanden op zaterdag bijeenkomst met inwoners;
• Tijdsinvestering van minstens 16 uur per week in het raadswerk, circa 4 uur per week voor overige zaken als campagne en contact inwoners.

Beloning
Ten slotte mag niet onvermeld blijven dat de raadsleden beloond worden voor hun inzet conform de daarvoor geldende normen. Deze vindt je hier.