De kinderburgemeester!

Elmehdi Sassa van 11 jaar uit Benthuizen is benoemd tot de eerste kinderburgemeester van de Alphen aan den Rijn. Woensdag 20 november 2019 werd hij, samen met de kinderraad en vijf kinderwethouders, geïnstalleerd door burgemeester Liesbeth Spies.

Elmehdi was een van de 87 kandidaat burgemeester die aan de verkiezing tot eerste kinderburgemeester meededen. Alle 87 kandidaten hadden een filmpje opgenomen waarin ze promotie voor zichzelf maakten. Op maandag 18 november is door een delegatie van de raad (waaronder CDA-raadslid Mark Vermeulen) een selectie van 6 kandidaten aangewezen. Deze 6 kandidaten mochten op woensdag 20 november de officiële procedure ingaan. De procedure bestond uit 3 onderdelen:
1. Een speech voor de kinderraad (op elke basisschool binnen onze gemeente was iemand verkozen om zitting te nemen in de kinderraad). Tijdens deze speech moesten de 6 kandidaten uitleggen wat hun speerpunten als burgemeester zouden zijn. De jury bij dit onderdeel bestond uit burgemeester Liesbeth Spies en de kinderraad.
2. Een lintje doorknippen met daarbij een korte toespraak.  Tijdens dit onderdeel moesten ze aantonen ook een officiële handeling te kunnen verrichten. Bij dit onderdeel waren twee raadsleden de juryleden.
3. Een interview met het AD. Tijdens dit onderdeel werden de 6 kandidaten geïnterviewd door een journalist van het AD. Deze stelde allerlei persoonlijke vragen, een burgemeester moet per slot van rekening ook kunnen omgaan met de pers. Bij dit onderdeel was een directielid van een van de scholengroepen betrokken als jurylid samen met CDA-raadslid Johan Wijnhorst.

Al met al bleek na de punten van de jury dat Elmehdi de kinderburgemeester van Alphen aan den Rijn is. Hij zal de komende periode ondersteunt worden door de 5 andere kandidaten die benoemd zijn tot wethouder.Op deze wijze is er invulling gegeven aan de CDA motie kinderraad en kinderburgemeester van 22 november 2018. Een resultaat waar we trots op mogen zijn.